HABER

Kurban Bayramı’nda Beslenmeye Dikkat

02.11.2011
Bu İçeriği Paylaş

 
Kurban Bayramı bildiğiniz gibi 4 gün sürecek ve bu 4 gün boyunca aşırı yemek yemek, şeker, çikolata, ağır hamur işlerini aşırı tüketmek, mide, kalp ve bağırsak sisteminde çeşitli rahatsızlıklara ve kilo almaya yol açabilir.
 
Kurban Bayramı’nın normal beslenme düzenimizdeki en önemli değişikliği ise kırmızı et tüketiminin artmasıdır. Bireye göre tüketim miktarı değişmesine rağmen, günlük ortalama 100 – 150 gr. et tüketilebilir. Tabi etin pişirme ve saklama yöntemleri de önemlidir. Diğer yandan taze kesilmiş etler hemen tüketilmemelidir.
 
Kurban eti kesiminden hemen sonra tüketmek yerine 1 gün buzdolabında bekletilmelidir. Kesimden hemen sonraki et lezzetsiz ve sert olur, dolayısı ile sindirimi zordur. Bekleyen et ise lezzetli ve kolay pişer, sindirimi kolaydır.
 
Kesilen etler buzdolabı poşetleri içinde veya yağlı kâğıda sarılarak;
            * Buzdolabında (0 – 4 ⁰C) 2 – 3 gün,
            * Buzlukta ( -2 ⁰C) 7 gün,
            * Derin dondurucuda ( -32 ⁰C) 3 ay saklanabilir.
 
Dondurulmuş etler; akan soğuk su altında, mikrodalga fırında veya buzdolabında çözündürülmelidir. Kalorifer üzerinde veya açık havada çözdürme mikro organizma üremesini hızlandıracağı için besin zehirlenmelerine yol açabilir. Bu yöntemlerden kaçınmak gereklidir.
 
Çözünmüş etlerin tekrar dondurulması besin zehirlenmesi riskini arttırdığı ve besin değerini azalttığı için etler kesimden sonra tek seferde tüketilecek miktarlarda poşetlenmelidir.
 
Et hazırlanmasında ise etleri ve diğer besinleri ayrı doğrama tahtalarında ve ayrı bıçaklar kullanarak doğramak gerekir. Böylece besin zehirlenmesi riski en aza inmiş olur.
 
Etin pişirme yöntemi olarak kızartma ve kavurma yerine ızgara, fırında, haşlama veya sebzeler ile birlikte pişirme yöntemleri tercih edilmelidir.
 
Izgara yaparken vitamin kaybını en aza indirmek ve dumandaki kanserojen maddelerin ete geçmesini önlemek için et ile ateş arasında en az 15 cm mesafe olmalıdır. Kömür tam olarak yandıktan veya kor haline geldikten sonra et pişirilmelidir.
 
Öğünlerde et yemeği ile birlikte mutlaka sebze yemekleri, salatalar, yoğurt, cacık gibi süt ürünleri tüketilmelidir.
 
Kurbanlığın iç organları yani sakatatlar doymuş yağ ve kolesterol miktarları çok yüksek olduğu için özellikle de kalp-damar hastalığı riski olan bireyler sakatat tüketiminden kaçınmalıdır.
 
Kurban Bayramı'nın klasik yemeği olan kavurmanın içine tereyağ ve kuyruk yağı konulmadan etin kendi suyu ile kısık ateşte pişirilebilir. Etin içinde bulunan yağ yemeğin lezzeti için yeterlidir. Ayrıca yağ eklemeye gerek yoktur. Tereyağ, iç yağ, kuyruk yağı gibi yağlarda kolesterol miktarlarının çok yüksek olduğu unutulmamalıdır.
 
Bayram ziyaretlerinde çay ve kahve tüketiminin artması; uykusuzluk, kalp ritim bozuklukları, mide problemlerine sebep olabileceğinden bunların yerine ıhlamur, adaçayı, ekinezya gibi bitkisel çaylar tercih edilmelidir.
 
Yine bayram ziyaretlerinde ikram olarak sunulan şerbetli tatlılar yerine sütlü ve meyveli tatlılar tüketilmesi ve porsiyon miktarlarının daha az olması ile aşırı çikolata ve şeker tüketimi yerine kuru meyvelerin tüketimi sağlıklı bir seçim olacaktır.
 
Bayram boyunca fiziksel aktivite arttırılmalıdır. Hiçbir aktivite yapılamıyorsa en azından günlük 30 – 45 dakika tempolu yürüyüş yapılabilir.
 
Gün içerisinde 2 – 2,5 L su tüketilmelidir.
 
Kısacası güne hafif bir kahvaltı ile başlanılmalı, aşırı miktarda yemekten kaçınılmalı, et yemeklerinin yanında mutlaka sebze yemekleri de tüketilmeli, az az ve sık sık yemek yenmelidir.
 
Herkesin Kurban Bayramı'nı kutlarım. 
 
Uzman Diyetisyen Tuğba Ölmez



Bu Haber 321 Kez Okundu