YADYO: ├çOM├ť┬ĺn├╝n D├╝nyaya A├ž─▒lan Penceresi 28.02.2012


 

ÇOMÜ’de dil e─čitimi, e─čitimin odak noktas─▒na kayan konular─▒n ba┼č─▒nda geliyor. Yabanc─▒ Diller Yüksekokulu’ndan (YADYO) haberlerin say─▒s─▒ gittikçe art─▒yor; zorunlu haz─▒rl─▒k s─▒n─▒flar─▒, konu┼čma kulüpleri, yeni hizmete giren dil laboratuvarlar─▒... Biz de ÇOMÜ’de yabanc─▒ dil e─čitimiyle ilgili daha detayl─▒ bilgiler almak, geçti─čimiz y─▒l itibariyle yeni binas─▒nda e─čitim vermeye ba┼člayan YADYO’yu daha yak─▒ndan tan─▒mak için YADYO Müdürü Yrd. Doç. Dr. Hikmet Yava┼č’─▒ ziyaret ettik ve YADYO’yu, YADYO’nun ba┼č─▒ndaki isme sorduk…
 
Hocam sizi ve YADYO’yu genel itibariyle tan─▒yabilir miyiz biraz?

1995 y─▒l─▒ndan beri ÇOMÜ’de görev yap─▒yorum. Biga ─░─░BF Kamu Yönetimi ö─čretim üyesiyim ve 2011 May─▒s’ta da YADYO Müdürlü─čü’ne atand─▒m. Binam─▒za bu y─▒l yeni ta┼č─▒nd─▒k. Daha önce Anafartalar Yerle┼čkesi’nde E─čitim Fakültesi’ndeydik. Yeni binam─▒za ta┼č─▒nmam─▒z kurumsalla┼čt─▒─č─▒m─▒z─▒ da gösteriyor. Herkesin gördü─čü veya fark─▒na vard─▒─č─▒ ┼čekliyle YADYO üniversitemizin göz bebe─či yüksekokullardan bir tanesi olacak. Di─čer üniversitelerle rekabette avantaj sa─člayaca─č─▒m─▒z üstünlüklerden birisi yabanc─▒ dil olacak. Ö─črenci bak─▒┼č aç─▒s─▒yla dü┼čündü─čümüzde ö─črencilerin ÇOMÜ’yü seçmesi için pek çok sebep olabilir. En önemli sebeplerden biri dil e─čitimindeki üstünlü─čümüz olsun istiyoruz. Hedefimiz; ÇOMÜ’deki tüm bölümlere yabanc─▒ dil haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒ koymak.
 
Haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒n─▒ yayg─▒nla┼čt─▒rma çal─▒┼čmalar─▒n─▒z ba┼člad─▒ m─▒ yoksa henüz planlama a┼čamas─▒nda m─▒?

Ba┼člad─▒ ve planlamalar da devam ediyor. Planl─▒ bir ┼čekilde büyüyoruz. Bu y─▒l itibariyle zorunlu haz─▒rl─▒k alan bölümlerimiz var. Altyap─▒m─▒z─▒ geli┼čtirme çal─▒┼čmalar─▒m─▒z devam ediyor, edecek de. 714 olan ö─črenci say─▒m─▒z 2012-2013 ö─čretim y─▒l─▒ itibariyle 1500’e yakla┼čacak. Böylelikle ad─▒m ad─▒m her bölüme zorunlu dil e─čitimi gelecek.
 

YADYO, ÇOMÜ’nün Yabanc─▒ Dil Üssü Olacak
 

YADYO’yu ─░ngilizce haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒yla özde┼čle┼čtirmi┼čiz akl─▒m─▒zda. Sadece ─░ngilizce haz─▒rl─▒k m─▒d─▒r? Ba┼čka neler yapar YADYO?

Sadece ─░ngilizce de─čil; Japonca ve Almanca haz─▒rl─▒k s─▒n─▒flar─▒m─▒z da var. Japonca haz─▒rl─▒kta 60, Almanca s─▒n─▒f─▒nda 48, ─░ngilizce’de 606 civar─▒nda ö─črencimiz var. Önceden fakültelerin katlar─▒nda bölünmü┼č yerlerde birkaç odada haz─▒rl─▒k e─čitimi verilirken, ┼ču an binam─▒z─▒n tamamlanmas─▒yla e─čitimin büyük bir bölümünü bu merkez binam─▒zda veriyoruz. Hedefimiz tüm ö─črencilerimizi buraya toplamak. Bunun d─▒┼č─▒nda Almanca olabilir, B─░─░BF’de oldu─ču gibi Arapça, Rusça olabilir; ö─čretim eleman─▒ say─▒m─▒za göre ba┼čka dil e─čitimleri de veriyoruz. YADYO’yu üniversitenin yabanc─▒ dil üssü haline getirmek istiyoruz. Bu çerçevede yabanc─▒ uyruklu ö─črenciler de bu geli┼čimden istifade edecekler. Teach&travel modeliyle, Fulbright bursiyerleriyle, yabanc─▒ ö─čretim elemanlar─▒yla beraber buras─▒ küçük bir Birle┼čmi┼č Milletler havas─▒ da yakalayabilir.
 
Yani orta ve uzun vadede ÇOMÜ’ye e─čitim almaya gelen her ö─črenci bir yabanc─▒ dil bilerek ç─▒kacak diyebilir miyiz?

Hedefimiz bu diyebiliriz. Dünyayla daha çok entegre olmak istiyoruz ve YADYO ÇOMÜ’nün dünyaya aç─▒lan bir penceresi olmal─▒ diye dü┼čünüyoruz. Yoksa herhangi bir yabanc─▒ dil bilmeden, sadece kendi içimizde ileti┼čim halinde olan bir topluluk oluruz.
 
Bir zorunlu bir de iste─če ba─čl─▒ haz─▒rl─▒k var ÇOMÜ’de de─čil mi?

Uluslararas─▒ ili┼čkiler, fizik, arkeoloji, turizm i┼čletmecilik ve konaklama i┼čletmecili─či, seyahat i┼čletmecili─či, turizm rehberli─či ile Gökçeada Meslek Yüksekokulu’ndan D─▒┼č Ticaret ve Avrupa Birli─či bölümleri zorunlu haz─▒rl─▒k al─▒yor. 2012-2013 ö─čretim y─▒l─▒ itibariyle Tarih, Kamu Yönetimi, ─░ngilizce Fen Bilgisi Anabilim Dallar─▒ ve bunlar─▒n ikinci ö─čretimleri de dahil olmak üzere alt─▒ programa daha zorunlu haz─▒rl─▒k geliyor.
Güzel Sanatlar Fakültesi’nin tüm bölümleri, ─░┼čletme, Bilgisayar Mühendisli─či, G─▒da Mühendisli─či,Muhasebe, Turizm ve Otel ─░┼čletmecili─či, Gelibolu Piri Reis Meslek Yüksekokulu’nda Deniz ve Liman ─░┼čletmecili─či, Gökçeada Meslek Yüksekokulu’nda Halkla ─░li┼čkiler ve Reklamc─▒l─▒k bölümleri iste─če ba─čl─▒ haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒ için bize geliyor.
 
Bir bölüme haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒n─▒n aç─▒lmas─▒na nas─▒l karar veriliyor?

Bir prosedürü var. Önce bölümler kendileri teklif ediyorlar. YÖK’ün bu konuda kriterleri var, YADYO olarak bizim de kriterlerimiz var. Bu kriterlerin tümünü sa─člayan bölümler ba┼čvuruyorlar. Senatodan geçtikten sonra YÖK, ilgili bölümde haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒ aç─▒p açmayaca─č─▒na karar veriyor. Daha çok bölüme haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒n─▒n gelmesi, önümüzdeki dönem çok daha yo─čun çal─▒┼čaca─č─▒m─▒z─▒ gösteriyor. Ö─črenci say─▒m─▒z artacak. Daha fazla ö─črenciye hizmet vermek durumunday─▒z. Belirledi─čimiz vizyona yava┼č yava┼č yakla┼č─▒yoruz.
 
YADYO olarak “ÇOMÜ’den dünyaya aç─▒lan pencere” olmaktan bahsettiniz; yurtd─▒┼č─▒yla ili┼čkileriniz ┼ču an nas─▒l?

Çe┼čitli projelerimiz var. Özellikle teach&travel modeliyle ö─črencilerimizin ve personelimizin yabanc─▒ dil seviyelerini art─▒rmak için yurt d─▒┼č─▒ndan hocalar getirece─čiz; bunun altyap─▒s─▒n─▒ haz─▒rl─▒yoruz. Koordinatörümüz Elbi ─░pek Biçer hocam─▒z da bu konuda çok yo─čun bir ┼čekilde çal─▒┼č─▒yor. San─▒r─▒m 2012-2013’ten itibaren ÇOMÜ ailesi yo─čun bir ┼čekilde yabanc─▒ hocalarla dil e─čitimiyle tan─▒┼čacak. ABD, Kanada, Avustralya, Yeni Zelanda, ─░ngiltere, Filipinler gibi ana dili ─░ngilizce olan ülkelerden gelecek hocalarla tüm ö─črencilerimiz ve personelimiz yo─čun bir ─░ngilizce ö─črenme sürecine girecekler diye dü┼čünüyorum.
 
Teach&Travel modeli  nedir; bahsedebilir misiniz?

Nas─▒l work&travel gidip çal─▒┼č─▒yorsunuz, geziyorsunuz, e─členiyorsunuz ve bir yandan da dil ö─črenip farkl─▒ kültürler tan─▒yorsunuz; burada da bize anadili ─░ngilizce olan e─čitmenler gelecek. Bunun altyap─▒s─▒n─▒ biz sa─člayaca─č─▒z, ve onlardan yabanc─▒ dil ö─črenimi konusunda ÇOMÜ ailesine ne aktarabilirseniz aktar─▒n diyece─čiz. Onlar bize yabanc─▒ dil e─čitimimiz için katk─▒ sa─člayacaklar, bu esnada da Türkiye’yi, Çanakkale’yi tan─▒m─▒┼č olacaklar. Pilot uygulama olarak 20 civar─▒nda ö─čretim eleman─▒yla ba┼člamay─▒ dü┼čünüyoruz. Bu ülkelerin konsolosluklar─▒ ile ortak çal─▒┼čmalar─▒m─▒z da devam ediyor.
 
Genel olarak ÇOMÜ’den ç─▒k─▒p Türkiye’ye bakt─▒─č─▒m─▒zda ÇOMÜ dil e─čitiminde Türkiye’de kendi dengi olan e─čitim kurumlar─▒ aras─▒nda nerededir?

Kendi ya┼č─▒tlar─▒yla birlikte de─čerlendirdi─čimizde biz çok iyi bir konumday─▒z. Hocalar─▒m─▒z─▒n hepsi kendi alan─▒nda uzman. E─čitim alan─▒nda herhangi bir s─▒k─▒nt─▒m─▒z yok. Binam─▒z altyap─▒ olarak zaten pek çok üniversitede olmayan donan─▒ma sahip.
 
Yeni yap─▒lan dil laboratuarlar─▒n─▒z var san─▒r─▒m; biraz anlatabilir misiniz bize?

Bakanl─▒k ve YÖK bünyesindeki protokol i┼čbirli─či çerçevesinde kuruldular. Bununla ilgili iki hocam─▒z Ankara’da hizmet içi e─čitim ald─▒. ┼×imdi onlar da buradaki di─čer hocalara programlar─▒ ö─čretecekler ve yo─čun bir ┼čekilde onlar─▒ da kullanmaya ba┼člayaca─č─▒z. Bir y─▒l haz─▒rl─▒k e─čitiminin sonunda ö─črencilerimizin yabanc─▒ biriyle kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒nda dertlerini anlatabilece─či ve kar┼č─▒ taraf─▒n ne demek istedi─čini anlayabilece─či seviyede bir yabanc─▒ dil bilgisi verdi─čimizde biz hedefimize ula┼čt─▒k demektir.

Peki biraz yak─▒ndan baksak haz─▒rl─▒k e─čitimine. Ö─črenciler buraya geldi haz─▒rl─▒k okumaya, önce bir s─▒nav m─▒ yap─▒yorsunuz onlara? Haz─▒rl─▒k e─čitiminden bahsedebilir misiniz?

Ö─črencilerimiz ilk geldi─činde önce bir oryantasyon toplant─▒s─▒yla onlara bilgilendirme toplant─▒s─▒ yap─▒yoruz. Ö─črencilerimize yüksekokulumuzu, tüm ö─čretim elemanlar─▒m─▒z─▒, kurallar─▒m─▒z─▒ anlat─▒yoruz. Devam zorunlulu─ču burada çok önemli. Bizde dönemlik yüzde 20’dir devams─▒zl─▒k hakk─▒. Birazc─▒k fark─▒ndal─▒─č─▒ art─▒rmak amac─▒yla düzenliyoruz bu toplant─▒y─▒. Bir seviye tespit s─▒nav─▒m─▒z var bizim. Bu s─▒navla ö─črencilerimiz kendi düzeylerine göre ayr─▒l─▒yorlar. Her biri kendi s─▒n─▒f─▒nda e─čitime ba┼čl─▒yor. Okuma, yazma, konu┼čma, dinleme olmak üzere farkl─▒ kategorilerde yetkinliklerini geli┼čtirecek e─čitimler al─▒yorlar. Bunun haricinde de, ö─črencilerimizin bo┼č vakit kavram─▒n─▒ de─či┼čtirmek istiyoruz. Dikkat ettiyseniz çok say─▒da ekran vard─▒r bu binada, çal─▒┼čma kabinlerimiz var, buralarda zamanlar─▒n─▒ dolu dolu geçirmelerini istiyoruz. Çünkü yabanc─▒ dil ö─črenimi biraz da en küçük bir zaman dilimini dahi bo┼ča geçirmemekten geçiyor. Ba┼čka türlü olmuyor. Siz dili b─▒rakt─▒─č─▒n─▒z vakit o sizi çoktan terk etmi┼č oluyor. O yüzden sürekli ekranlar─▒m─▒zda ─░ngilizce konu┼čmalar, ┼čark─▒lar, karikatürler, gramer bilgileri payla┼č─▒yoruz. Kür┼čat Cesur hocam─▒z─▒n projesiyle her gün sabah 10’dan ö─člen 2’ye kadar ─░ngilizce ö─čretmenli─či 3’üncü s─▒n─▒f ö─črencileriyle okuma saatleri düzenliyoruz. Orada okumak üzere her türlü doküman bulunuyor, ayr─▒ca ─░ngilizce ö─čretmenli─či ö─črencilerine derslerinde tak─▒ld─▒klar─▒ konular─▒ da sorabiliyorlar.
 
En sonunda bir de haz─▒rl─▒k s─▒n─▒f─▒n─▒n sonunda bir s─▒nav yap─▒yorsunuz ö─črencilerinize, tüm bu çal─▒┼čmalar─▒n neticesi en iyi orada görünüyor olsa gerek. Nas─▒l sonuçlarla kar┼č─▒la┼č─▒yorsunuz?

Genellikle haz─▒rl─▒k s─▒n─▒flar─▒nda devam ┼čartlar─▒n─▒ tam anlam─▒yla yerine getiren arkada┼člar─▒m─▒z muafiyet s─▒nav─▒nda çok fazla zorlanm─▒yorlar. Yüzde 90’a yak─▒n─▒ s─▒navda ba┼čar─▒l─▒ olup kendi bölümlerinde e─čitimlerine ba┼čl─▒yorlar. Ama ┼čöyle bir durum da var; senenin ba┼č─▒nda bizi kazan─▒p gelen ö─črencilerimizden seviye tespit ve muafiyet s─▒nav─▒na hiç girmeyen var. Muaf olup gitmektense hiç s─▒nava girmeden bir y─▒l─▒n─▒ burada haz─▒rl─▒k okumak için kullanan arkada┼člar─▒m─▒z ço─čunlukta.
 
Çok te┼čekkür ederim hocam bize vakit ay─▒rd─▒─č─▒n─▒z için…

Ben te┼čekkür ederim.
 


Röportaj: Asl─▒ Topsoy

Editör: Ö─čr. Gör. Öznur B. Do─čangün

Konu ile ilgili foto─črafa bakmak için a┼ča─č─▒daki linke t─▒klay─▒n─▒z.
 
   Tarih 28.02.2012 
  Ayrřntřlar
   Web http://album.comu.edu.tr/comualbum/thumbnails.php?album=164
 
KampŘsFM-Canlř Dinle